Tuesday, January 31, 2012

Biarlah ku tanggung kesakitan ini sendiri


Teringat aku pada seorang teman yang sangat dekat dengan jiwaku. Orangnya tidaklah handsome tapi punya perwatakan yang senang didekati. Tingginya hanya 168cm. tubuh yang agak berisi dan kulitnya hitam manis. Dia memang seorang yang suka ketawa dan senyum. Cukup ceria jika betul-betul mengenalinya. Tapi bagi orang yang tidak kenal dengan teman ini, pasti anggap dia ni sombong dan pendiam. Tapi sebenarnya tidak. Teman ini ceria orangnya dan sangat suka bercakap. Maklumlah pernah memegang title “ pembahas terbaik”. Tapi itu semuanya cerita lama. Sekarang tidak lagi.

Bukan peribadinya yang aku nak kisahkan. Tetapi aku nak berkongsi perasaan sayu dan sendu bila mengetahui bahawa temanku ini punya rahsia yang cukup disimpan rapi hingga kini. Tiada siapa pun yang tahu. Hanya beberapa orang sahaja yang tahu tentang hal ini.

Dulu teman ini suka bergurau “ weyh!! nanti kalau aku dah taka de, jangan sedih-sedih k. tapi aku tahu korg takkan sedih. Tapi korang suka kan kalau aku dah takde”

Tapi sedar tak sedar dalam gurauan tue sebenarnya memang tersirat satu rahsia. Tapi kawan2 teman ni tak pernah amik kisah tentang apa yang dicakapkan oleh teman ni.

Akhirnya tanpa sedar daripada gurauan.. ia sebenarnya kenyataan. Teman ini sememangnya menanggung satu kesakitan yang tak pernah dibayangkan. Dia pernah tersungkur pengsan beberapa kali. Pernah admit dalam wad lebih dari 5 kali. Tapi teman ni tak pernah bagitahu pada kawan-kawan dia. Dia cakap “ biarlah aku tanggung kesakitan ni. Tak perlu lah nak susahkan sape2”,

Teman ni selalu sakit kepala.. kadangnya muntah2 dan badan lemah. Tapi dia tak pernah bagitahu sape2. Dia cuba simpan seorang diri. Biarlah teman ini tanggung sendiri ujian yang besar ini. Teman ni pernah cerita, yang dia sangat berharap kalau sudah sampai masanya dia pergi.. dia tak nak tengok sape-sape pun meratapi pemergiannya.

Orang tak pernah sedar.. malam2 dia bangun untuk makan ubat.. dia curi-curi telan ubat yang jadi bekalan. Kadang-kadang dia menangis sendiri mengenang nasib diri. Tpai orang tak pernah sedar. Mungkin sebab dia sentiasa ceria.

Tapi.. sejak akhir-akhir ni, perasaan teman ni mula lain… dia hanya mampu berdoa semoga penyakitnya disembuhkan dan umurnya dipanjangkan. Tapi jika sudah sampai masanya untuk dia pergi.. teman ini sudah sedia dan redha……

P/S: YA ALLAH.. KAU SEMBUHKANLAH PENYAKIT INSAN INI. SEMOGA DIA DAPAT TERUS HIDUP SEBAGAI HAMBAMU DI MUKA BUMI INI. SESUNGGUHNYA DIA REDHA DENGAN UJIAN-MU INI..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...