Thursday, July 15, 2010

HARIMAU MENANTI, BUAYA MENUNGGU.





Harimau menanti, buaya menunggu



Seorang hamba Allah pergi bersiar-siar di tepi hutan. Sedang dia asyik menghirup udara rimba yang segar, tiba-tiba dia terdengar bunyi: Aauummmmmm!!!!!!!! Rupa-rupanya datang dari seekor harimau yang sedia menunggu mangsanya.

Alangkah takunya hamba Allah itu lalu meninggalkan tempat itu untuk menyelamatkan diri. Oleh kerana harimau otu terlalau lapar, ia terus mengejar hamba Allah yang sedang berlari sekuat tenaga dalam hutan. Dalam pada itu, dia sempat berdoa kepada agar terselamat dari dibaham binatang buas tersebut.

Dengan kuasa Allah, diperlihatkan kepada hamba Allah tersebut sebuah perigi. Lalu dia mengambil keputusan untuk menyelamatkan diri. Kebetulan terdapat seutas tali yang diikat pada sebuah baldi. Maka bergayutlah hamba Allah itu pada tali tersebut untuk mengelak daripada dibaham oleh sang harimau itu.

Malangnya tali itu pendek sahaja dan dia terpaksa bergayut di tengah-tengah perigi. Dia mendongak dan mendapati harimau tersebut masih setia menanti di sisi perigi. Bermakna kalau dia naik dan keluar, pasti dirinya akan menjadi santapan istimewa bagi sang belang.

Sekali lagi hamba Allah itu berdoa moga Allah menyelamatkannya. Tiba-tiba dia terdengar kocakan air lalu dipandangnya ke bawah. Hamba Allah itu bertambah takut kerana terdapat 2 ekor buaya yang menantinya di dalam perigi. Kalau terlepas tali timba itu, pasti hancur jasadnya dimamah buaya tersebut.

Bertambah-tambah kecut hati hamba Allah itu sehingga seluruh tubuh dibasahi peluh. Sedang asyik mencari jalan untuk menyelamatkan diri, keluar seekor tikus putih dari lubang pada dinding perigi. Tikus itu naik ikut tali timba yang hamba Allah tadi bergayut. Sebaik sampai di atas, terus digigitnya tali tersebut.

“cis, Kurang ajar punya tikus!” marah hamba Allah itu.

Tidak semena-mena keluar pula seekor tikus hitam dari lubang yang sama. Tikus itu turut bergayut pada tali timba dan menuju ke atas. Setelah sampai diatas, digigitnya juga tali tersebut.

“kalau macm ni matilah aku” kata hamba Allah itu didalam hati. Di sudah mati akal untuk memikirkan cara bagi menyelamatkan dirinya. Jika dinaik ke atas, pasti dibaham sang harimau yang sedia menunggu. Jika diturun kebawah pasti hancur badannya dilapah sang buaya. Tikus pula sedang berusaha hendak memutuskan tali.

Tiba-tiba dia terdengar bunnyi sekumpulan lebah. Ketika dia mendongak, setitis madu terjatuh lalu masuk ke dalam mulut hamba Allah itu. Subhanallah!! Enak sungguh rasanya.” Ucapnya sehingga lupa bahaya yang sedang menanti di atas dan di bawah perigi.



Fikir dan renung..

Hamba Allah itu ialah kita semua. Harimau yang mengejar adalah maut kita dan sememangnya ajal sentiasa mengejar kita. Beringatlah bahawa dua ekor buaya adalah malaikat Munkar dan Nakir yang menanti kita di alam kubur nanti.

Tali tempat hamba Allah bergayut pula adalah jangka hayat kita. Jika pendek talinya maka panjanglah umur kita dan kalau panjang talinya maka pendeklah umur kita.

Tikus putih dan hitam adalah dunia kita siang dan malam yang senantiasa menghakis umur kita. Madu yang jatuh setitik ke dalam mulut pula adalah nikmat dunia. Bayangkan setitik saja madu jatuh ke dalam mulut, sudah kita lupa akan harimau dan buaya.

Sama seperti kita yang mudah lupa pada Allah bila sudah dapat nikmat. Bila senang, kebanyakan daripada kita lupa kepada Allah. Mungkin tiada sesaat pun untuk kita mengingati-Nya. Waktu susah barulah kita mula ingat pada-Nya. Ketika sakit, mulut asyik menyebut kalimah “Allah.. Allah...” tapi bila sembuh, semuanya hanya tinggal kenangan.

Oleh itu sebutlah sepenuh hati dengan lidah yang fasih: Subhanallah, Alhamdulillah, La i laha illai Allah, Allahu Akbar, Astagfirullah dan La Ilaha illa’allah, Muhammaadun Rasulullah.


Fikir-fikirkan.. dan renung-renungkan bersama naskah ini... moga dapat dijadikan sedikit panduan dalam melayari bahtera kehidupan...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...