Friday, January 21, 2011

BeNaRkAh InI cInTaKu 1

hari ini.. sekali lagi Haris terpaku.. bibirnya kaku.. lidahnya kelu... matanya seakan-akan sudah tidak mampu lagi untuk berkelip.. jiwanya panas.. hatinya meraung.. tangannya digengam kemas terketar-ketar menahan bahang marah yang semakin membara. Sekali lagi dia tertipu dengan janji seorang perempuan.. bukannya wanita..

wanita? masih wujud ke manusia yang bernama wanita? Haris sudah tidak percaya lagi yang masih wujud wanita.. Bagi anak muda ini.. istilah wanita sudah lama terkubur.. yang hanya tinggal di muka bumi ini cuma manusia bernama perempuan.

masuk kali ini, dah hampir 5 kali hatinya dipermainkan.. kasih yang diberikan hanya untuk dipermainkan.. cinta yang disimpan hanya untuk dicanang.. semua janji yang dibuat sekadar hiasan.. hingga kadang dia sudah bosan dengan cinta. Jiwanya sering dipermainkan oleh manusia-manusia bernama perempuan.

Kini.. hatinya seakan-akan sudah tertutup untuk menerima sesiapa lagi. Pintu kasihnya sudah tertutup erat. Cukuplah dengan apa yang dilaluinya selama ini. Semuanya jadi pengalaman untuk dia lebih matang dalam meniti kehidupan.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
"woit Ris! ko ni apsal erk? dari tadi asyik termenung jer" tegur Aiman, rakan serumahnya yang sedari tadi memerhatikan gelagat kawannya. " aku tak buat pape la.. aku pening la.. banyak betul benda yang nak kena fikir.. Assignment... test.. keje lagi..banyak tol la" balas haris sambil mengaru kepalanya yang tidak gatal.

Haris kini pelajar tahun akhir dalam jurusan Farmasi di salah sebuah universiti sekitar Kuala Lumpur. dah hampir tiga tahun Haris menetap di kota yang penuh rona ini.

Haris bukanlah dari keluarga yang berada. Keluarganya hanyalah orang kebanyakan yang tinggal di sebuah kampung di Terengganu. Disebabkan itulah dia terpaksa bekerja sambilan bagi menyara hidupnya di perantauan. Kalau hanya berharap pada duit pinjaman yang diterima, manalah mampu untuk Haris hidup. Mana duit untuk makan.. mana duit sewa rumah.. mana duit untuk buku.. mana duit untuk keperluan harian dan sebagainya.. Dengan duit gaji yang diterima itulah dia noleh hidup hingga kini.

Walau apa pun yang berlaku.. Haris sudah tekad untuk menumpukan perhatian pada pelajaran dan melupakan sementara tentang cinta dan perasaan. Tapi kadang-kadang jiwanya tergangu dan kesepian tatkala melihat rakan-rakan yang lainnya berpacaran. kemesraan mereka cukup mengoyah nalurinya. kerana itu juga dia telah tewas dengan asakan jiwa. hatinya mula mencari cinta.. tapi semuanya tewas sebelum ke akhirnya.



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...