Friday, October 29, 2010

EGO lelaki vs EMOSI wanita...

EGO......EMOSI... dua kalimah yang begitu sering di dengar.... perkataan yang hanya berdiri pada tiga huruf.. E...G...O.... dan lima huruf E...M...O...S... I.... namun 2 istilah ini sebenarnya sudah cukup untuk menjadi tonik dalam membangunkan diri.. dan pada masa yang sama.. boleh menjadi racun yang bisa membinasakan manusia... semuanya terpulang pada kita.. insan yang bergelar manusia.. makhluk yang diciptakan dengan kelebihan aqal fikiran dan nurani manusia.. inilah yang membezakan kita.. makhluk yang bernama manusia.. dan ciptaan-Nya yang lain..

Jika ditanya pada wanita.. siapakah yang ego diantara lelaki ataupun wanita.. sudah pasti jawapannya adalah LELAKI.. dan ayat yang selalu kita dengar ‘ susahlah laki ni.. ego tinggi sangat la’... tapi bila ditanya pada insan bernama lelaki tentang makhluk bernama wanita.. jawapan adalah sebaliknya.. ‘susahlah nak jaga perempuan ni... terlalu emosi la”... inilah realitinya.. tapi dalam kita tak sedar.. semua yang kita lalui ini adalah merupakan sifat-sifat yang secara fitrah diberikan oleh Allah SWT kerana pada kedua jenis makhluk ciptaan-Nya nya ada bidang tugas dan tanggungjawabnya masing masing.

Kedua makhluk ini mempunyai peranan besar sebagai ejen memperbanyakkan bilangan umat manusia yang merupakan penghuni yang terbaik di muka bumi. Bagaimana kedua makhluk ini diciptakan oleh Allah dengan dua sifat dan tanggungjawab yang berbeza tetapi dapat dipersatukan untuk memainkan peranan besar dan penting di atas ? Sudah tentu Allah telah mempersiapkan syariat yang dapat menjadikan kedua makhluk bernama lelaki dan wanita tadi sebagai pasangan yang hebat dibandingkan dengan semua ciptaan-Nya yang juga berpasang-pasangan.

Langkah penting yang harus dilakukan oleh kedua makhluk lelaki dan wanita ini adalah berganding dalam rumah tangga yang diakui-Nya dan taat menjalankan tanggungjawab sebagaimana yang telah diperintahkanNya. Apabila seorang mukminin dan mukminah mempunyai kretaria di atas sudah tentu isu ego lelaki dan wanita yang emosional bukan isu yang harus dipertikaikan . Ini disebabkan jika isu ini yang selalu diketengahkan maka kedua makhluk ini akan selalu bersengketa dalam masa yang sama kedua makhluk ini adalah ibarat magnet yang saling tarik menarik . Lebih jauh lagi adalah kita telah mengingkari qada’ dan qadar ciptaan Allah.

Lelaki dan Keegoannya

Dalam al Quran Allah berfirman ,
" Kaum Lelaki itu adalah pemimpin kaum Wanita ". Kenyataan dari firman Allah ini memperlihatkan bahwa Allah telah mempersiapkan kepada kaum lelaki sifat sifat kepemimpinan . Pada sifat kepemimpinan inilah kewibawaan seorang lelaki dengan memperlihatkan keegoannya .

Seorang wanita pula selalu melihat isu keegoan lelaki ini sebagai satu tekanan bukan sebagai satu penciptaan sehingga seorang wanita selalu terlepas pandang untuk mempelajari sesuatu tentang kelebihan ciptaan Allah SWT. Dalam menjalankan kewajiban sebagai seorang isteri, seorang wanita dituntut untuk selalu berlaku taat kepada lelaki yang bergelar suami dalam setiap apayang dilakukan selagi ia tidak melebihi batas-batas syariat dan terpesong dari landasannya.


Manakala pihak seorang lelaki yang tidak menghayati matlamat dan tujuan penciptaanya sudah tentu menjadikan sifat sifat tersebut sebagai satu pijakan atau sebagai perisai untuk memperlihatkan keperkasaan keegoan yang ada. Padahal sikap dan sifat kepemimpinan yang dipersiapkan oleh Allah tadi adalah bermaksud untuk melindungi wanita wanitanya bukan bertindak atau berlaku kasar apalagi menganiaya.

Dalam hadis Nabi saw bersabda :
Lelaki yang baik adalah lelaki yang menyayangi ahlinya.
Lelaki yang hina adalah lelaki yang menghina wanitanya

Wanita dan Emosinya

Setegar manapun seorang wanita menampilkan dirinya, namun naluri dan emosi kewanitaannya tetap nampak dan lahir tanpa dipinta. Walaupun seorang wanita dapat menyembunyikan emosinya tetapi dapatkah seorang wanita menyembunyikan fizikal dan sifatnya sebagai seorang wanita ? Ini adalah sebuah ciptaan yang tidak dapat dipungkiri.

Dalam hadis Rasulullah saw bersabda :
Wanita adalah ibarat tulang rusuk. Dan tulang rusuk yang paling bengkok adalah tulang rusuk yang paling atas. Maka jikalau engkau cuba meluruskannya , maka engkau akan mematahkannya dan jikalau kau biarkan saja, maka ia akan tetap melengkung selama lamanya . Maka nasihatilah wanita dengan baik.

Allah menciptakan wanita dengan organ dan sistem tubuh untuk mengandung dan melahirkan anak. Untuk kesempurnaan tugas ini maka pada wanita dilengkapkan dengan sifat sifat , penyayang dan pelindung . Sifat-sifat kewanitaan wanita yang saya maksudkan adalah lebih kepada sifat-sifat sensitif terhadap orang di sekelilingnya. Sehingga seorang wanita selalu lebih tampil dengan sifat-sifat emosionalnya seolah-olah wanita ini selalu berfikiran tidak rasional.

isu ego lelaki dan wanita yang emosional bukanlah satu isu yang harus diperdebatkan. Kerana apa? Kerana semuanya telah tersurat di sebalik penciptaan kita sebagai makhluk yang bernama manusia. Justeru.. jangan sesekali kita prejudis mahupun berburuk sangka.. sebaliknya.. biarlah kita lebih kepada berhusnul zon.. Prasangka baik kepada Allah adalah segalanya, dapat menjadikan kita tawadhu, sabar, bersyukur, besar hati, tenang, tenteram, aman dan sebagainya. Jika dinyata pasti tidak akan habis dituliskan. Ini disebabkan Allah SWT telah memberikan bimbingan hidup kepada hamba-Nya yang beriman . Dan Allah akan selalu memberikan inayah pertolongan-Nya kepada hamba yang selalu bertaqwa agar dapat mengharungi hidup kekal berpasangan .

Semoga kita semua sentiasa bersyukur dengan setiap nikmat penciptaan kita oleh Allah SWT ini. kita hanya manusia biasa.. menumpang di buminya.. meminjam jasad dan juga nyawa... menikmati nimat yang sementara... dan moga di akhirnya nanti.. kita akan terus berada di bawah naugan rahmat dan juga kasih-Nya.. serta dipayung dengan panji keredhaan Allah SWT beserta bergerak seiring dengan uamt Muhammad SAW yang terpilih.. amin...

2 comments:

Raybond said...

dah boleh da,, :)

Anonymous said...

okey r,,,suke2

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...