Sunday, May 23, 2010

hargailah ketika mereka masih ada..

terdetik naluriku untuk meluahkan rasa hati kecilku ini.. bila melihat situasi dunia hari ini.. ibu bapa dibuang merata-rata tanpa penyesalan.... tidakkah mereka berasa bersalah dengan apa yang mereka lakukan ini... dimanakah sifat kasih sayang dan perikemanusiaan mereka?

berbaktilah ketika mereka masih ada.. jangan nanti kita tangisi sepenuh jiwa andai mereka pergi buat selama-lamaya.. mungkin sekarang kita x merasainya krana mereka masih ada.. tp percayalah yang suatu hari nanti kita pasti meratapinya andai mereka pergi..

aq sdh merasainya... merasai pengalaman ditinggalkan seorang insan yang aq sayang... pnuh pnyesalan dalam jiwa bila mngenangkan kembali peristiwa itu.... rasa bersalah beraja di jiwa..

ayahku pergi meninggalkan kami ketika aq bru brusia 12 tahun. dan adikku yang paling bongsu hanya berusia 5 bulan.. blum knl wajah ayahku.. tp apakan daya dia pergi meninggalkan kami semua...

sedih juga hatiku bila melihat adik2 ku.. mereka x smpat nk mrasa kasih seorang bapa.. lebih2 lagi adikku yg bongsu.. di sekolah, pada awlnya dia slalu mnyendiri bila rakan2nya bercakap pasal ayah masing2.. tp dia x pnya ayah.. hanya pnya ibu.. kadang2 dia mnangis sndirian..

tp aq prcaya dia kuat tuk menghadapi semua ini. sama seperti semangat ibuku. seorang wanita yang utuh jiwanya membesarkan 13 org zuriat.. aq ingat lagi tatkala ayahku emnghembuskan nafasnya yang terakhir... tiada setitik pun air mata yang mangalir dari mata ibu.. sungguh tabah jiwanya.. ibuku sempat berpesan kepada kami semua anak-anaknya.."jangan sesekali meratapi pemergian ayahmu ini dengan teriakan yang melampau.. kerana ini semua takdir Yang Maha Esa. kita x boleh melawannya...tp kta kna redha dgn semuanya.. kita hanya mampu berdoa semoga dia bahagia di sana"

kini genap sudah 8 tahun dia pergi meniggalkan kami... namun dia hanya hilang dimata tapi bukan di hati kami... kerana dia akan terus bertahta dijiwa anak-anaknya... InsyaAllah..

ku coretkan bingkisan ini bukan untuk bermegah tetapi sekadar ingin mencurah harapan.. moga kita sedar betapa istimewanya insan bergelar ibu dan bapa. ingatlah.."keredhaan Allah terletak pada keredhaan ibu bapanay"... renungkanlah..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...