Sunday, April 4, 2010

MIMPI

Assalamualaikum wbt….
Syukur Alhamdulillah kepada Yang Maha Esa kerana masih memberikan kesempatan dan peluang untuk hambaNya yang bergelar MUSAFIR DUNIA untuk terus menikmati nikmat kehidupan di atas muka bumi yang penuh ranjau dan duri ini.
Selawat dan Salam ku panjatkan kepada junjungan Agung Rasulullah saw… manusia agung yang menjadi idaman sekalian umat manusia. Tidak kira daripada bangsa melayu, cina, india, arab, turki, kulit putih atau sesiapa sahaja yang berpaksikan kepada rukun iman dan islam dan berpayung pada lembaran nur Islam yang syumul….
Hari ini…. Aku ingin bercerita tentang beberapa mimpi yang pernah aku alami… orang tua-tua cakap, mimpi merupakan mainan tidur…. Para ahli sains pula berpendapat, mimpi merupkan refleksi daripada pemikiran manusia… atau dalam bahasa mudah untuk difahami… “berfikir dalam tidur”…
Kalau dulu masa kecil2… sku selalu bermimpi mengenai DUIT…kemana sahaja pasti ku temui duit… sehinggakan melekat dalam jiwaku ini….. mimpi ini berlarutan lebih kurang selama 5tahun… lama kan? Tapi itulah.. apa boleh buat semuanya mainan tidur….
Namun setelah sekian lama aku tidak didatangi mimpi yang pelik2… tanggal 26 mac 2010, tanpa disngka-sangka… suatu mimpi yang benar2 hampir merentap jantungku telah mendatangi lenaku… seolah-olah sudah terpisah jasad dan rohku ini… mimpi yang MasyaAllah… sungguh mengerunkan..
Dalam mimpi itu, aku seolah2 pergi berjalan2… namun tiba2 ku rasakn seperti ada gegaran kuat yang melanda… kuteruskan lagi perjalanan dan sehinggalah kurasakan sesuatu yang pelik mula berlaku pada tanah dihadapan ku.. ia seolah2 bergerak secara perlahan2…. Dan akhirnya tertimbul satu ayat yang sangat mennakutkan jiwaku ini… ayat yang berbunyi “TELAH TIBA BANGKITNYA DAJJAL”…
Subhanallah….. Maha Suci Allah, dunia mula jadi kelam kabut mungkin angkaranya… tetapi Alhamdulillah aku tidak ditunjukkan akan rupanya… sedar dari tidur, terus mataku terbeliak dan tidak lagi dapat melelapkan mata hingga ke siang hari..
Mungkin inilah petunjuk yang Allah swt ingin tunjukkan kepadaku… bahawa mungkin aku terlalu alpa dengan dunia yang hanya sementara ini.. dan lupa kepadaNya….
Ya Allah…. Ampunkanlah dosa2ku Ya Allah….. berikanlah nur hidayahMu kepadaku, ahli keluargaku, rakan-rakanku, guru2ku serta seluruh kaum muslimin dan muslimat yang sentiasa membantuku Ya Allah.. tempatkanlah kami dalam golongan hamba2Mu yang beriman dan mendapat syafaat di akhirat kelak….

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...